lördag 27 september 2014

Härlig lördag!

Hej, hoppas ni har haft en lika bra lördag som jag har!

Efter att Manda och jag ätit en riktig lyxfrulle gjorde vi en 2h:s lugn löpträning som innehåll lite koordinationer och löpbalett.

 Efter lunchen blev det lite läxor och på eftermiddagen stämde vi träff med storebror vid Vasa Sports Club. De hade öppet hus där idag och det ville vi inte missa (läs: vi utnyttjade allt som var gratis, hehe). Först gjorde vi en kroppsanalysmätning, sedan rörlighetstest och därefter mätte vi blodtryck. Servicen var superbra för efter att vi snällt frågat om de hade nån som kunde köra bålträning med oss tre så fick vi PT-träning i inre bålmuskulatur. BURN! Shit vad det brände i magen... Jag som trodde jag visste hur man skulle aktivera bålen! Därifrån småsprang vi till ett spinningpass och svettades så att spegeln närmast oss var alldeles immig (kontigt nog var inga av salens andra speglar immiga). Spinningen fortsatte med ett Bodypump pass. Kände mig rätt mjölksyrig efteråt så jag länkade hem. Mångsidig, rolig och svettig träning idag minsann!! Även om det kanske inte var exakt det jag hade tänkt göra idag tror jag att knoppen och kroppen måste få variation för att orka i längden.

Efteråt gjorde vi en god middag, manda åkte iväg på KAJS konsert medan jag tvättade dagens svetthög. Mot kvällen kom Oskar hit och åt upp dagens rester :)

Annars var det intressant med kroppsanalysen, även om personalen vid gymmet poängterade att det bara är riktgivande värden. Egentligen borde man vara otränad 12h innan och oäten 3h innan men det var ju ingen av oss. Resultatet var bl.a. att 47kg av Emma består av muskler, att min vätskemängd är t.o.m. i övre gränsen, att min metaboliska ålder är 12 (jag har ingen aning om vad det betyder - kanske mindre rynkor när jag närmar mig krisåren?). Man fick också reda på energiförbrukningen vid helvila, vilket var kring 1500kilokalorier för min del. Det spelar ju ingen större roll eftersom jag verkligen inte tänkt börja kalkylera mitt energiintag men det är ju bra att ha ett mätvärde man kan jämföra med i alla fall, ifall man av nån orsak vill kolla upp det senare i livet. Det enda som var negativt var att min fettprocent var för låg - men det är ju ganska vanligt för uthållighetsidrottare. Det är nog ändå ingen dum idé att försöka få lite mera kött på benen innan höghöjdslägret för där har man inte råd att ligga nära nån marginal. Det vill säga, man har inte råd att KANSKE träna lite för hårt, att KANSKE förbruka mera än man intar, att KANSKE dricka för lite, att KANSKE sova för lite etc. Kött-på-benen-grejen ska jag jobba aktivt med imorgon när jag inte har nån träning. (Detta är nog min slappaste vecka någonsin känns det som, även om det väl blir kring 14h träning...) Fåse vad vi hittar på, en stadsrunda skulle ju vara rätt så hejsan även om det bara blir fönstershopping :D

Mitt helhetsintryck av Vasa Sports Club är att det är ett väldigt fint, stort gym med ett mångsidigt utbud av tjänster och väldigt servicevillig och trevlig personal. Vore jag en hobbymotionär, eller vad det nu kallas, och gymmade 5ggr i veckan skulle jag utan vidare skaffa mig ett årskort, men i nuläget när styrketräning bara är en av många träningsformer går det bra att svettas vid simhallsgymmet. Men vem vet hur framtiden ser ut? :)

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar