fredag 10 juli 2015

Angående min fot!

Jag har inte skrivit särskilt mycket om min träning på sistone, men nu tänkte jag uppdatera er lite på den fronten! Vill ni inte läsa en egotext om skador, hoppa över!

Efter Vuokattilägret vilade jag och besökte en fotspecialist å en läkare. Innan besöken kändes foten nästan helt 100, men efteråt var den ganska öm av allt klämmande. Fick några övningar att göra, lite vårdtips och vad gäller träningen skulle jag göra allt som inte gör ont. Sagt och gjort! Jag gjorde mina övningar, kylde ner foten, smorde in den med alltmöjligt, tog lite burana till natten och gjorde absolut inget som gjorde ont (det hade jag ju inte gjort innan heller). Dessutom fortsatte jag ha en förhöjning i hälen på alla mina skor. Förra veckan gjorde jag några parstakningspas och en kortare skatelänk vilket var superskoj då träningen plötsligt handlade om något annat än MTB och styrkesal. 15 min barfotajogg på gräs vågade jag mig också på efter ett cykelpass, och det gjorde inte alls ont!

 I tisdags stretchade jag akilles/vaden för första gången, enligt ordination. Och det borde jag inte ha gjort!! Fick världens bakslag pch plötsligt gjorde det ont också utan skor. Ni vet inte hur uppgiven jag kände mig då jag hade tränat alternativt i ur och skur och verkligen gått in till hundra procent för att få den bra, för att plötsligt stå på ruta minus ett... Jag vet att det är ett ilandsproblem, men kan ändå erkänna att jag satt och bölade i en kudde. Pinsamt! Jag vilade ett dygn och försökte sysselsätta mig med annat. Imorse var den som innan stretchdagen, jag trodde inte det var sant!! Nu är jag extra försiktig och tänker inte "testa" nån löpning på flera dagar, och stretchingen skiter jag i. Åtminstone i 2 veckor till.

Planen framöver är att vara långsiktig i det jag gör och ha tålamod. Det kan hända att det dröjer upp till 3v innan jag kan springa igen, men jag kan ju rullskida! På lördag åker jag med Maria till Ylläs för 8 dagar svett och träningsglädje. Dessutom blir det ett efterlängtat IKEAbesök!

Annars har jag investerat i ett par bättre vardagsskor. Utan att blinka sätter jag hundratals euro på träningsskor, men till vardags går jag med nötta tygskor som inte är värda ett piss. 8h om dagen i skruttskor och högst 5h i bra skor. Smart? Näe! Jag rekommenderar alla därute att vårda era fötter i förebyggande syfte!



Va kul de ska bli att få använda dessa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar