söndag 19 juli 2015

Träningsfunderingar

Med träningen är det rätt deppigt att inte kunna göra det jag vill i och med fötterna, men jag har bestämt mig för att detta är en prövning som kommer att göra mig starkare. Bokstavligen faktiskt! Även om min överkropp inte ser så himla biffig ut så är den inte så pjåkig styrkemässigt. Idag gjorde jag bland annat en bänkpresspyramid med fötterna på bänken som såg ut på följande sätt:

57,5kg *10; 57,5kg *9 ; 60kg*6 ; 60kg*6; 62,5kg*3 65kg *2 och hela vägen tillbaka. Avslutade med snabbkraft med 40kg, 30kg och 20kg.

Tror nog att jag borde få upp minst 70kg om jag inte värmer upp mer än nödvändigt,  vilket är nästan 116% av min egen kroppsvikt. Inte kanske så bra för att vara styrkelyftare, men för en damskidåkare vågar jag påstå att det är helt ok! Fast själva bänkpressen tar ju en inte till toppen, man behöver ju annan typ av styrka också och framförallt bör man kunna utnyttja styrkan i sin skidteknik. Men nu då jag inte kan jämföra så mycket löptider och intervalltider som tidigare tycker jag att det är otroligt motiverande att kunna ha mätbara resultat i en annan gren. När jag gräver fram lite nördig statistik hittar jag att jag ifjol på hösten gjorde serier med 4 reps med 55kg på stången och i våras inledde jag 10reps-träningen med 50kg. Nu kan jag göra 4reps serier med 62,5kg och 10reps med 57,5kg, med fötterna på bänken. Kul! Tänk att göra 10reps med 60kg och 4 reps med 65kg, det är nästa mål!

Med övningar där man kör med egen kroppsvikt, som armpress, chins (räcke) och dippi (i ställning) stagnerar man lätt om man alltid bara gör med den egna vikten. Eller det har jag gjort i alla fall och funderade på hur jag ska kunna nå nästa nivå. Nu har jag kört flera veckor har jag kört med ett bälte där jag hänger 5-15kg. Varierar man vikten och repetitionerna får man en helt annan träning än den vanliga. Efteråt brukar jag ta snabba repetitioner utan vikt och då känner man sig som en fjäder!

Denna vecka blir det 3 styrkepass och resten paddling, rodd och simning. Det är alltså villan som gäller och ingen belastning på fötterna. Ska ta med mitt djungelrep för att göra lite bålövningar utomhus, det ska bli skoj! Nu får jag bara hålla alla tummar och tår för att måndagens laserbehandling tillsammans med anti-fotträningen gör susen. Till Muonio åker jag med FSS-gruppen om 9 dagar. Jag vill så gärna kunna använda mina fötter då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar