söndag 10 januari 2016

Vegerätt 1: kikärtbiffar med tastiski och batat- och blomkålsmos

Nu har jag beslutat mig för att delge er mina bästa vegerecept. Som jag berättat har jag börjat äta vegetariskt åtminstone 2 gånger i veckan, eftersom det gynnar både kropp, knopp och planet. (OMG, that´s big). Och till noggranna typer: vegetariskt är egentligen fel ord, eftersom jag äter produkter av får- och getmjölk samt ägg (lakto-ovo-vegetarian).

Jag är en nybörjare när det gäller vegetarisk kost så ni får nog leta någon annanstans om ni vill ha grundläggande info. T.ex. här kan man läsa mera om hur man på bästa sätt kan kombinera olika vegetariska livsmedel för att få tillräckligt av alla aminosyror.

Av de vegetariska livsmedlen det i princip bara sojaprodukter som innehåller alla essentiella aminosyror (=fullvärdigt protein), vilket ju alla animaliska proteinkällor gör (kött, fågel, fisk, skaldjur och ägg). Väljer man att äta som proteinkälla äta baljväxter, såsom linser och bönor, ska man under samma måltid ELLER dag äta exempelvis spannmålsprodukter. Jag är inte så extremt noga på den punkten av två orsaker: dels eftersom jag antar att jag med mångsidig kost får i mig av allt och dels eftersom jag inte är vegetarian på heltid.

En sak som jag däremot är noga med, är att mina vegerätter inte bara ska vara en "grönsaksrätt" , som innehåller för lite energi (d.v.s. för lite kolhydrater och alldeles för lite fett och protein). Ett exempel på en sån rätt är enligt mig traditionella morotsbiffar eller spenatsoppa.

En sak som kan vara värt att notera är att tallriksmodellen ofta inte är någon bra modell när det gäller vegetarisk kost, eftersom proteinkällan ofta också är en kolhydratskälla. Det gäller ju inte för animalisk kost - där är ju kycklingfilén enbart en proteinkälla medan t.ex. riset står för kolhydraterna. Att äta vegebiffar (såvida det inte är tofu eller soja) med en stor portion potatis, ris eller pasta, såsom man gör när man äter köttbiffar, är egentligen lite tårta på tårta. Överdrivet är det lite som att äta makaroner med stekt potatis. Istället kan man äta vegebiffar (gjorda på linser/ärter/bönor) med råa eller förvällda grönsaker, rotfrukter som ex. rödbeta, eller med andra baljväxter. Hur man väljer att äta är ju ändå upp till ens egen smak och energibehov!

Observera annars att väldigt få av recepten är mina, vanligtvis tipsar jag om recept från en kokbok eller en blogg, eller så har jag vidareutvecklat någon annans recept. Jag vill alltså bara tipsa er :) Klaffen, Emma. Varför skriver jag alltid så jäädra mycket innan jag kommer till pudelns kärna?
 
Vegerätt 1 är kikärtsbiffar med tsatsiki och batat- och blomkålsmos

Efter ett maffigt gympass var det här såå smaskigt! Det var lika smaskigt dagen efter när jag hade vilodag också :) OBS! Moset räckte till en hel bataljon!

Kikärtsbiffar och tsatsiki: bilder och recept hittar ni här
Tänk på att göra dem ganska tunna och steka dem tills de fått en tillräckligt frasig och brun yta, då blir de allra bäst.
Bilden kommer från alskaattbaka.se

Batat- och blomkålsmos:
2 batater(?)
1 stor blomkål

1. Skala och ansa rotfrukterna.
2. Skär dem i mindre bitar
3. Koka dem. OBS! De får inte bli för pösiga eller mjuka.
4. Häll av vattnet, stampa ner dem till ett "bitigt" mos med tuggmotstånd.
5. Tillsätt salt och eventuellt smör

Jag lade ännu till lite kokt broccoli. Givetvis kan man äta kikärtbiffarna med enbart en sallad, eller med ett annat tillbehör. Tips för den som vägrar att skippa köttet: testa i alla fall batat- och blomkålsmoset!
I rätten fungerar kikärter som kolhydrat- och proteinkälla, ägg och ost är fett- och proteinkällor, medan moset bidrar med kolhydrater.

Du som kryssar i rutan "vilket äckligt recept" utan att ha testat, du blir huvudingrediens i min nästa biff!
H. Kannibalkocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar