tisdag 2 februari 2016

Vegerätt 4: Hummus som smörgåspålägg


Hej!

Här kommer ett enkelt recept på ett smarrigt bredbart pålägg. Det är en kikärsröra, kallad hummus, som är superdupernyttig!
Till konsistensen är hummus lite som leverkorv. Men när det gäller smak och näringsinnehåll är de helt olika!



Huvudingrediensen är kikärtor, jag brukar använda GoGreens! Om man har tid kan köpa torra ärter och koka dem själv, men jag betalar hellre några cent extra och slipper kokandet! Kikärterna smakar nästan ingenting, istället ger vitlök, citron och spiskummin en lite tacoaktig touch!








Ingredienser:
290 g kikärtor
1-2msk olivolja
0,5-1,5 krm malen spiskummin
citronsaft
1/2 vitlöksklyfta
salt efter behag
(1 msk vatten)

Gör såhär:
1. Mixa kikärterna till en grynig massa i en mixer
2. Tillsätt olja, lite salt, en del av spiskumminet och LITE citronsaft. Mixa och smaka av.
3. Krydda mera om det behövs
4. Tillsätt lite vatten/olivolja om du vill ha en fastare massa.


OBS! Man vill inte ha hummusen för vitlökig eller citronig, då blir den rentav äcklig!
Eller som vår kära tränare Ronnie Emet brukar säga, Reiso e pila.
Med andra ord ska ska tillsätta pyttelite av allt och smaka av hela tiden, så att man får det precis som man själv vill ha.

Hummus kan man förutom pålägg även ha som en dippsås eller ett tillbehör till en sallad. Min egen favoritkombo är riskaka + hummus + paprika + tunna skivor av rödlök + halverade oliver!



Nånstans där under kan ni skymta kikärtsröran/hummusen!

Stackars Manda får agera testkanin. Hon bor hos mig denna vecka och har fått bönröra som inflyttningsmat! Livet är inte lätt! :D







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar