tisdag 1 mars 2016

Vegesnack

 
Visst har jag berättat att jag försöker äta mera vegetariskt? Under praktikveckorna har jag haft lite brådis och därför har jag inte haft tid med något experimenterande i köket, utan bara kört på gamla godingar. Nu har jag däremot sportlov och förutom träning, "friluftsliv", studier och socialt umgänge har jag tänkt leka lite kock. Förra veckan fick jag nämligen tidningen "Vego" av syrran och den var över förväntan! Jag hade trott att det bara skulle vara en massa konstiga ingredienser, men ingredienserna till 80 % av recepten  var bekanta för mig, som ju ändå är en nybörjare.

 
Jag blev rätt inspirerad, så här får ni kika på veckans lunchmeny för sportlovsfirarna vid Sjölunds(bilderna kommer från Vego-tidningen, säkert inte så etiskt korrekt, men min blogg är ju så pytteliten att ingen bryr sig)
 
Imorgon blir det ugnsgratinerad aubergine med quinoa, kikärtor, champinjoner och soltorkad tomat.
 
 
 
Torsdag: Biffar av linsmjöl, smaksatta med purjolök, gurkmeja och koriander (om jag vågar)
 
Fredag: Falafel på gula ärter, smaksatta med vitlök, persilja och spiskummin.
 
 
Lördag: Currygryta gjord på bl.a. lök, vitlök, morötter, äpplen, kokosgrädde och kikärter.
 
Söndag: Sötpotatisburgare. Biffarna är gjorda på bl.a. sötpotatis, kikärter och vitlök och som tillbehör serveras morotspommes och vitlöksaioli (vitlöksmajonnäs)
 
 Linsröra (pålägg eller dipp) gjord på linser, lök, vitlök, curry, färsk ingefära och apelsin.

 Jag får återkomma senare när jag vet hur det smakar!
 
 
En bekant till mig är vegetarian sedan fem år tillbaka och hon hade en ganska intressant kommentar. Hon menade att om man är icke-vegetarian är det så lätt att bara koka lite ris och steka lite kycklingstrimlor till vardags, men om man är vegetarian blir kosten paradoxalt nog mera mångsidig. Man använder överlag flera kryddor, flera basingredienser men har också en större repertoar av grönsaker och rotfrukter. Jag håller helt klart med! En annan positiv aspekt med vegetarisk kost, förutom hälso- och klimatgrejer, är att man inte blir sådär äckelpäckelmätt. Man bli absolut mätt, men inte så att man känner att det tar ett dygn innan maten har "lagt sig". Det allra bästa är att det är så jädrans gott och livskraftigt. Man känner bara hur man blir ett med alla världens träd och alger (nåja).
 
Som sagt är jag en nybörjare och ärligt sagt har jag inget behov av att berätta i detalj vad jag äter eller inte äter, så vill ni ha ännu mera vegetips finns det massa fantastiska bloggar att googla upp! Det knepiga tror jag ändå är att folk överlag har ganska många fördomar kring vegetarianer och veganer. Ska sanningen fram tror jag att en del bloggar kanske har lite för mycket av stilen göra-mitt-eget-schampo och se-på-mig-när-jag-yogar för att en vanlig, hederlig och köttig typ från Österbotten ska kunna ta till sig innehållet. Därför tänkte jag berätta lite om hur jag, som ju inte är sådär super-eko, tänker när det gäller vegetarisk kost och införskaffandet av ingredienser. Hoppas att någon hittar lite inspiration!
 
1. Det behöver inte vara krångligt. Det finns en massa udda recept, men också en hel del "perus-grejer" , börja med dem! T.ex. rutiga kokboken har en hel del okomplicerade vegerecept.
 
2. Det behöver inte vara dyrt! När man väl har ett basförråd är det nästan löjligt billiga portionspriser, bara man förstår sig på att använda de färska ingredienserna i flera rätter och är bra på att planera. Exempel: Igår handlade jag ingredienser till alla rätter ovan för sammanlagt 20 euro! Nu låter det som att jag är snål jäkel som försöker komma undan billigast möjliga, vilket delvis är sant men inte alls stämmer när det gäller mat. Med mitt exempel vill jag bara illustrera att det inte alls är dyrare än vanligt!
 
3. Samla på dig ett basförråd av smaksättning. Citron, olika typer av lök, soja, paprikapulver, vitlökspulver och tomatsås/-puré är väl sådant man brukar ha hemma. Andra lite mera udda smaksättare som återkommer i många recept är färsk eller malen ingefära, soltorkade tomater, gurkmeja, spiskummin, koriander, currypasta och kokosmjölk - med dem fixar man de flesta recept. Dessutom räcker de länge. Tahini, som är malda sesamfrön om jag förstått det rätt, är också något som dyker upp här och var, men den ingrediensen har jag ännu inte köpt eller testat. Kan återkomma om det finns intresse :)
 
 
 
 
4.  Skaffa ett basförråd av torra "köttersättare".
Olika typer av linser, kikärter, gula ärter, kidneybönor, vita bönor och quinoa finns i mitt skåp. Det finns även specialare som linsmjöl, men det går bra att mixa till själv. Sojakross är också en vanlig proteinkälla som lätt att få tag på. Naturligtvis finns det även färska varianter såsom olika typer av ostar, tofu och Quorn, men de är jag personligen inte särskilt förtjust i. Ägg är ett måste ;)
 
 
5. Frön och nötter finns i många recept och kan vara bra att ha.
T.ex. cashewnötter, jordnötter och sesamfrön.
 
6. Ha ett varierat (men inte överdrivet - då hinner ju allt ruttna) förråd av frukt, grönsaker och rotsaker.
Morötter, broccoli, äpple, avokado, vitkål, potatis, kålrot och rödbeta är bra att alltid ha hemma.
 
7. Ha inte för höga ambitioner.
Man behöver verkligen inte skaffa allt på momangen. Mitt tips är att satsa på att lära känna en till två basingredienser i taget, så lär man känna "tillbehören" på köpet. Exempelvis kan man ta fasta på quinoa och testa flera olika recept med den först.
 
8. Använd färska ingredienser på ett smart sätt.
Se till att använda färska ingredienser, såsom ostar, olika grönsaker, svamp etc., i flera recept under veckan.
 
9. Låna hem en vegetarisk kokbok från biblioteket.
Miljövänligt och mysigt - vem vill ha en dator i köket?
 
10. Våga vara vege!
Någon gång i alla fall, man förlorar inget på att testa!
 
Har ni flera tips eller tycker ni ja ska hålla klaffen å slänga in en biff? :D
 

2 kommentarer:

Sandra Botes sa...

Hej, jag är Sandra Mari Jag är mest lyckligaste personen på jorden, efter 6 månader av sorg och sorg utan att med ett jag älskar, jag försökte alla mina möjligt bäst att se till att jag gör min älskare glad men det verkar aldrig fungera bra det var som jag gör allt förgäves men allt tack går till Dr Ogundu kom att ändra alla mina bekymmer och sorg till glädje. Jag visste den store mannen när jag läser några underbara vittnesbörd om Dr Ogundu hur han har hjälpt massor av människor på deras relationsproblem jag läste en tidning när jag såg stora vittnesmål, liksom min situation då jag beslutat att inte slösa tid eftersom jag har missade min älskare så mycket jag beslutade att kontakta honom och dela alla mina problem med honom som han berättade för mig att inte oroa sig för att han försäkra mig om att allt inom 48 timmar skulle redas ut jag trodde Dr Ogundu så mycket på grund av hur han har varit hjälpa många människor, min pojkvän som lämnade mig för gott plötsligt svarade min text och tillbaka mina samtal och bad mig förlåt honom var jag så glad är så tacksam mot Dr Ogundu för vad han har gjort för mig och jag lovar att vittna hans godhet hela mitt liv. Om du det går samma problem eller någon form av problem kontakt denna stora man på sin e-postadress: drogunduspellcaster@gmail.com
1. Lär din älskare eller make tillbaka
2. Pengar spell / lycka spell
3. Välstånd stavnings
4. Skydd trollformler
5. Skaffa ett jobb stavnings
6. Promotion trollformler
7. Att få dina pengar tillbaka
8. Freedom trollformler
9. kärlek stava
10. Hämnas stavnings

Alexandra Einerstam sa...

Hej! Har du möjlighet att ta en bild på receptet på Gul linsröra och mejla mig det alternativt lägga ut det här på bloggen? Min nummer av tidskriften är spårlöst borta.

Skicka en kommentar